İsa’nın çarmıha gerilmesinden ve Aramatyalı Yusuf’un mezarına gömülmesinden üç gün sonra, Meryem Ana ve Maria Magdelana’nın de içinde olduğu birçok kadın defin ayinlerini yapmak üzere mezarına gittiler. Ancak kabrine vardıklarında onu boş buldular. Sonraki gün İsa, yeniden diriltildiğini havarilerinin anlaması için onlara görünmeye başladı. Gökyüzüne yükseldikten yaklaşık kırk gün sonra, İsa cennete alındı ve dünyevi hayatı sonsuza dek terk etti. Bugün Diriliş, Paskalya’da kutlanır ve hikâyesi Matta, Markos, Luka ve Yuhanna İncilleri’nde anlatılır.
İsa’nın dirilişi, Hıristiyanlar’ın çoğu için dinlerinin merkezî temasıdır. Bu dine inanan takipçilerin çoğu, İsa’nın dirilişinin gerçekleşmiş bir olay olduğuna ve aslında onun, ölümden gökyüzüne yükseldiğine inanırlar.
Olayın yorumlanışları arasında en bilineni, “yargılama görüşü” olarak bilinir. Tanrı’nın, tüm insanlığı günahlarından dolayı cezalandırma gereği duyduğuna inanılır. Ancak, bunu yapmaktan sakınmak için Tanrı, öğretilerini kabul eden insanlar tarafından işlenen günahların yükünü omuzlamak üzere, masum olan İsa’yı gönderir. Kendilerini adamanın karşılığında, İsa diğerlerinin tüm günahlarını, cennete yükseldiğinde yanında götürür.
Bu görüş Hıristiyanlık’ta geniş çapta kabul edilmesine rağmen bazı Hıristiyanlar ve Hıristiyan olmayanlar, diriliş hikâyesinin gerçekte bir alegori olduğuna inanırlar. Diriliş’in dört İncil’de de anlatılmasına rağmen, hiçbirinde ona bizzat şahitlik etme iddiasının bulunmadığını belirtirler. Aslında İncil’de, hiç kimsenin olaya tanıklık etmediği de ifade edilir. İsa’nın gerçekte ölümden gökyüzüne yükseldiğine inanmayan ılımlı Hıristiyanlar için hikâye, yine de inançlarının merkezdir; umudu örneklendirir.
EK BİLGİLER:
1. Tüm İncil’de de Diriliş’in çeşitli açıları tarif edilirken aralarında çeşitli çelişkiler bulunduğu belirtilmelidir. Kimi, bu durumun olayın hiçbir zaman gerçekleşmediğinin kanıtı olduğunu öne sürerken, diğerleri bu durumun doğruluğunu kanıtladığına inanırlar. Çünkü, bir olaya gözleriyle tanık olmuş dört insanın tümüyle aynı şeyi yazması da ender görülür bir şeydir.
2. Yahudi tarihçi Flavius Josephus’unki de dahil olmak üzere, öne sürülen Hıristiyanlık dışı pek çok Diriliş anlatımı mevcuttur. Josephus, İsa’nın göğe yükseldiğini MS 98’de yazdı. Ancak, bu yazının özgünlüğü sorgulanabilir çünkü bir dönem Hıristiyanlar tarafından yeniden kaleme alındı.
3. İsa’nın mezarındaki yerinin boş olmasına getirilen alternatif açıklamalar: İsa, yeterince derin olmayan bir mezara gömüldü ve cesedi hayvanlar tarafından yendi; havarileri vücudunu çaldılar veya çok daha az inanılan senaryoyla, İsa çarmıhın üzerinde ölmedi, sadece bayıldı ve sonra mezarında kendine gelip tekrar yaşamaya devam etti.
İsa’nın dirilişi, Hıristiyanlar’ın çoğu için dinlerinin merkezî temasıdır. Bu dine inanan takipçilerin çoğu, İsa’nın dirilişinin gerçekleşmiş bir olay olduğuna ve aslında onun, ölümden gökyüzüne yükseldiğine inanırlar.
Olayın yorumlanışları arasında en bilineni, “yargılama görüşü” olarak bilinir. Tanrı’nın, tüm insanlığı günahlarından dolayı cezalandırma gereği duyduğuna inanılır. Ancak, bunu yapmaktan sakınmak için Tanrı, öğretilerini kabul eden insanlar tarafından işlenen günahların yükünü omuzlamak üzere, masum olan İsa’yı gönderir. Kendilerini adamanın karşılığında, İsa diğerlerinin tüm günahlarını, cennete yükseldiğinde yanında götürür.
Bu görüş Hıristiyanlık’ta geniş çapta kabul edilmesine rağmen bazı Hıristiyanlar ve Hıristiyan olmayanlar, diriliş hikâyesinin gerçekte bir alegori olduğuna inanırlar. Diriliş’in dört İncil’de de anlatılmasına rağmen, hiçbirinde ona bizzat şahitlik etme iddiasının bulunmadığını belirtirler. Aslında İncil’de, hiç kimsenin olaya tanıklık etmediği de ifade edilir. İsa’nın gerçekte ölümden gökyüzüne yükseldiğine inanmayan ılımlı Hıristiyanlar için hikâye, yine de inançlarının merkezdir; umudu örneklendirir.
EK BİLGİLER:
1. Tüm İncil’de de Diriliş’in çeşitli açıları tarif edilirken aralarında çeşitli çelişkiler bulunduğu belirtilmelidir. Kimi, bu durumun olayın hiçbir zaman gerçekleşmediğinin kanıtı olduğunu öne sürerken, diğerleri bu durumun doğruluğunu kanıtladığına inanırlar. Çünkü, bir olaya gözleriyle tanık olmuş dört insanın tümüyle aynı şeyi yazması da ender görülür bir şeydir.
2. Yahudi tarihçi Flavius Josephus’unki de dahil olmak üzere, öne sürülen Hıristiyanlık dışı pek çok Diriliş anlatımı mevcuttur. Josephus, İsa’nın göğe yükseldiğini MS 98’de yazdı. Ancak, bu yazının özgünlüğü sorgulanabilir çünkü bir dönem Hıristiyanlar tarafından yeniden kaleme alındı.
3. İsa’nın mezarındaki yerinin boş olmasına getirilen alternatif açıklamalar: İsa, yeterince derin olmayan bir mezara gömüldü ve cesedi hayvanlar tarafından yendi; havarileri vücudunu çaldılar veya çok daha az inanılan senaryoyla, İsa çarmıhın üzerinde ölmedi, sadece bayıldı ve sonra mezarında kendine gelip tekrar yaşamaya devam etti.
Yorumlar
Yorum Gönder